Zelfvertrouwen op de racefiets

Voel jij je zelfverzekerd tijdens het fietsen? Mijn zelfvertrouwen gaat op en neer tijdens het fietsen. Soms zijn er zelfs momenten waarop ik me afvraag waarom ik mijzelf die dingen aandoe. Ik geef 5 tips om je zelfvertrouwen op de fiets te vergroten. 

 

Een voorbeeld waar ik mezelf altijd afvraag waarom ik me dat aandoe is als ik met vriendlief in Zuid-Limburg ga fietsen. Ik kan dan zo ontzettend zenuwachtig zijn. Ik krijg met moeite mijn boterham met pindakaas door mijn keel en in de autorit er naar toe heeft mijn maag zich al verschillende keren omgedraaid. Maar als ik dan op mijn fiets stap, is het gevoel grotendeels weg. Hoe komt het dan toch dat ik me zo voel?

Er zijn twee dingen bij het wielrennen waar ik tegenop zie: klimmen en dalen. Ik ben geen fantastische klimmer. Eén van de gedachtes die vaak in mij opkomt als ik een berg op fiets is “ik laat me gewoon vallen”, omdat ik niet meer vooruit kom en er geen tandjes (tandwielen) meer over zijn. Gelukkig bedenk ik me dan ook dat dit wel erg pijnlijk kan aflopen en het bovendien zonde zou zijn van mijn fiets. En als ik dan eenmaal boven ben, bekruipt me altijd een euforisch gevoel “yes, ik heb het gehaald!”. Maarja, na het klimmen komt ook altijd het dalen. Aan de ene kant fijn, even de benen laten rusten om te kunnen herstellen. De andere kant: de snelheden. Jeetje, wat heb ik daar een hekel aan. Ik vind het maar niks om een snelheid boven de 50 km/h op mijn kilometerteller voorbij te zien komen. Ik zit op een fiets, weet je wel niet hoeveel pijn dat doet als ik val?! Tel er dan nog bij op dat ik niet over de beste stuurmanskunsten bezit en je begrijpt dan dat vriendlief al bijna beneden is als ik nog halverwege ben…

Waarom doe ik mezelf dit dan steeds weer aan? Dat is eigenlijk heel simpel: het gevoel erna. Wat een fantastisch gevoel is het als je dan weer terug bij de auto komt en je het ‘gewoon’ gedaan hebt. Daar krijg ik zoveel energie van (die overigens na de autorit terug naar huis weer verdwenen is: moe!). En iedere keer ben ik weer trots op mezelf dat het me is gelukt. En het is natuurlijk ook erg fijn om te merken dat je iedere keer iets beter wordt. Oké, een echte klimgeit als Contador, Froome of Nibali zal ik nooit worden, maar wat is fijn om op strava te zien dat je een PR hebt op de Eijserbosweg!

 

5 tips om je zelfvertrouwen op de fiets te vergroten:

  • Trainen, trainen, trainen. Door veel te trainen wordt je beter, krijg je meer ervaring en hierdoor groeit ook je zelfvertrouwen mee. Nu niet meteen naar je racefiets rennen. Het trainen moet natuurlijk wel met mate gebeuren, zodat je niet overtraind raakt 😉
  • Doen! Ligt er een leuk bergje bij jou in de buurt, maar heb je het nog altijd niet gedurfd om deze op te fietsen? Dan is dit je moment!
  • Maak een lijstje met doelen die je wilt bereiken. Leg de lat niet meteen te hoog, maar begin met kleine stapjes. Dus niet “ik wil de Mont Ventoux op fietsen”, maar “ik wil de Cauberg 1x beklimmen zonder af te stappen”.
  • Niet denken aan wat er allemaal fout kan gaan, zoals bijv. vallen. Je gaat dan alleen maar krampachtiger op je fiets zitten waardoor de kans op vallen juist veel groter is. Ontspan en geniet!
  • Praat met andere. Zij hebben vaak tips voor je hoe je iets zou kunnen aanpakken. En misschien heb jij wel tips voor iets waar die ander die niet zo goed in is.

 

Heb jij veel zelfvertrouwen? En heb je nog tips?

 

Liefs, Manon

 

Bron foto: Cyclingpigs

 

 

 

Geef een reactie op het artikel...