Wielrennen op vakantie

De zomer is officieel al een paar weken begonnen en vanaf vandaag beginnen ook de eerste schoolvakanties. Dat betekent dat we ook weer op vakantie gaan! Maar 2 weken niet wielrennen? Dacht het niet! Dus de racefiets die gaat gewoon mee op vakantie.

 

Maar hoe gaat dat nou, die racefiets mee op vakantie? Het handigste is natuurlijk wanneer je met de auto gaat, dan kan hij gewoon lekker achterop. Waar je op moet letten is dat je de fietsen nooit alleen achter laat, tenzij je 200% zeker weet dat er niets kan gebeuren. Het zou een heel zuur begin (of einde) van je vakantie zijn als je ijzeren ros van de auto wordt gestolen. Wij hebben een fietsendrager die afgesloten kan worden, dus als je die mogelijkheid ook hebt moet je dat altijd doen. Met een fietsslot kom je ook al een heel eind. Verder doen wij altijd een hoes om de fietsen heen, zodat je niet kunt zien wat voor fietsen er onder zitten. En bij de rustplaatsen gaan we om de beurt naar de wc. Ga je met het vliegtuig op vakantie, dan kan je racefiets ook mee. Hiervoor heb je een speciale koffer nodig, die je vaak in een fietsenwinkel kunt huren. Je racefiets moet je wel apart inchecken, dus dit kost wel wat extra (en vergeet de extra spullen die je mee moeten nemen niet).

 

En dan ben je eindelijk op plaats van bestemming. Heerlijk zonnetje, prachtige omgeving, wat wil je nog meer? Fietsen natuurlijk! Dus chop, chop, die fiets op. Hou er rekening mee dat in ieder land fietsen heel anders is dan in Nederland. Vaak zijn er geen fietspaden en soms gelden er ook andere verkeersregels. Ik zet hier voor de meest voorkomende landen de opvallendste dingen op een rijtje.

 

roemenie

 

België

België is echt een wielerland. Automobilisten geven je vaak voorrang en zullen altijd op gepaste afstand blijven. Neemt niet weg dat je altijd op het verkeer moet blijven letten! De kwaliteit van de wegen is niet altijd goed, wat vooral oppassen is op weggetjes waar je (hard) bergaf gaat. Wat positief is, is dat er steeds meer fietspaden worden aangelegd. Je kunt er niet volledig op de bewegwijzering vertrouwen, dus een fietskaart of fietsnavigatie is altijd wel handig om mee te nemen.

 

Duitsland

In Duitsland is fietsen niet zo vanzelfsprekend als in Nederland en België. Langzaamaan verschijnen er steeds meer wielrenners daar op de weg. Doordat fietsen in Duitsland niet zo groot is, is het aanbod aan fietspaden relatief klein. Vaak wordt de stoep gedeeld door fietsers en voetgangers. Let goed op wat de verkeersborden aangeven waar je moet fietsen. Op de grote doorgaande wegen mag er vaak 100 km/h worden gereden, dus als je niet van snel voorbij sjeesende auto’s houdt, moet je die vermijden. Gelukkig zijn er in Duitsland heel veel rustige landweggetjes te vinden, waar je heerlijk kan fietsen. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is het niet verplicht om met fietshelm te fietsen in Duitsland. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je er geen op hoeft te doen. Voor meer informatie kijk je even op de website van de ADFC.

 

Frankrijk

Het land van de Tour de France, met haar prachtige Alpencols. Daar moet iedere wielrennen toch wel een keer gefietst hebben. De wegen in Frankrijk zijn bijna allemaal goed geasfalteerd, op sommige bergweggetjes na. Dit zorgt er helaas ook weer voor dat de automobilisten erg hard rijden. Toch zijn ze naar fietsers altijd netjes en zullen je niet gaan inhalen wanneer er geen plaats of overzicht is. Fietspaden zijn in opkomst, maar nog niet erg gebruikelijk. Franse automobilisten toeteren veel, vaak ook als waarschuwing, dus niet schrikken als er iemand toetert!

 

Spanje

Spanje, het land van zon, zee, strand en de Vuelta. In Spanje kunnen de temperaturen oplopen tot wel 40 graden, dus wanneer je wilt gaan fietsen kun je dit het beste doen in de vroege ochtend of in de avond. Over het algemeen zijn de wegen er goed, afhankelijk hoe dichtbevolkt het gebied is. Oppassen is het wanneer je na een afdaling in een dorp komt. Hier liggen vaak drempels voor de auto’s en vaak komt de weg ook uit op een grote, drukke weg. Fietspaden hebben ze niet in Spanje, maar vaak is er op drukkere wegen een flinke zijstrook waar je kunt fietsen. De Spanjaarden krijgen bij hun autorijlessen geleerd om minimaal 2,5 meter afstand te houden van fietsers. Vaak zie je ook verkeersborden langs de kant staan die dit aangeven. Wanneer er op je getoeterd wordt willen ze aangeven dat ze je gaan inhalen of willen ze je aanmoedigen. In Spanje is het verplicht om een fietshelm te dragen, wanneer je buiten de bebouwde kom fietst.

 

Italië

Ook in Italië kom je als wielrennen goed aan je trekken. De wegen in Italië zijn vaak recht aangelegd, waardoor het kan zijn dat je veel moet klimmen en dalen in plaats van met een boogje om een bergje heen. Italië heeft relatief minder wegen dan andere West-Europese landen, waardoor de wegen vaak drukker zijn. Wanneer je de toeristische gebieden vermijdt en de kleine, idyllische dorpjes opzoekt kun je er echter heerlijk fietsen. Ook in Italië is toeteren heel normaal. Italianen toeteren vóórdat ze een bocht door gaan. Wordt er niet terug getoeterd, gaan ze er vanuit dat er niets aan komt en nemen ze de binnenbocht. Houdt hier dus altijd rekening mee als je getoeter hoort! Ook in Italië kunnen de temperaturen in de zomer hoog oplopen dus ook hier weer het advies om alleen in de vroege ochtend of in de avond te gaan fietsen.

 

Waar gaan jullie heen op vakantie en nemen jullie je racefiets mee? Ik ga dit jaar naar Toscane in Italië 🙂

 

Liefs, Manon

 

Geef een reactie op het artikel...