Warming-up

We weten allemaal dat er voor het sporten belangrijk is om een warming-up te doen. Tijdens ‘Start 2 Bike’ werden we er door de instructeurs op gewezen dat ook tijdens het wielrennen belangrijk is om een warming-up te doen. Hoe ziet een goede warming-up er uit?

 

Eerst even een kleine mededeling: ik ben geen expert op het gebied van bewegen en wat nu precies juist is en niet. Vanuit mijn opleiding heb ik wel enige kennis over spieren, spieropbouw en hoe het lichaam werkt, maar ik weet zeker niet alles! Wat ik nu schrijf zijn adviezen en mocht je zelf nog aanvullingen hebben, laat dan graag van je horen!

 

Waarom een warming-up? Met een warming-up zorg je er voor dat je spieren warm en soepeler worden en komt de doorbloeding van je spieren op gang, waardoor bewegen makkelijker wordt en je dus beter kan presteren. Wanneer je ‘koud’ een berg beklimt, een sprintje trekt of een hoog tempo fietst, is de kans op blessures een stuk groter. Ok√©, dit is denk wel bij de meeste mensen bekend. Maar wist je ook dat je door een goede warming-up je sportprestaties kan verbeteren en je er door sneller kunt herstellen? Met een warming-up worden je bloedvaten wijder en stroomt er meer bloed naar de spieren. Hierdoor wordt voorkomen dat bijv. de spieren scheuren. Een warming-up heeft niet alleen effect op je spieren, maar ook op je gewrichten. Tijdens beweging produceren je gewrichten een soort ‘smeermiddel’, waardoor bewegingen vloeiender worden.

6219ab6c2e8b23624e73e9b4af4607b6 c3e643848ad8e12de0f5c5d8d95611fc

Hoe te beginnen? Allereerst is het belangrijk om je spieren warm te krijgen. Dit kun je het beste doen door eerst een stukje in een hoog verzet te fietsen. Het tempo hoeft dan niet hoog te liggen. Na een minuutje of 5 zijn je spieren warm en komt het tweede gedeelte van de warming-up, namelijk het stretchen. Stretchen is gemakkelijk, maar wanneer fout gedaan wordt zal het meer schaden dan dat het goed doet. Belangrijk hierbij is om een routine in te bouwen en regelmatig te stretchen om resultaat te bereiken. Het stretchen hoeft niet alleen vooraf plaats te vinden, maar kan ook na je fietstochtje gedaan worden. Na het fietsen zorgt stretchen ervoor dat je spieren sneller herstellen na een inspanning.

 

Nu kan ik met gemak een heel boekwerk schrijven met stretchoefeningen. Maar er bestaan ontzettend veel websites waar oefeningen beschreven worden en ook heel youtube staat vol met filmpjes. Ik kan jullie dan ook alleen maar adviseren om op internet te zoeken naar stretchoefeningen die het beste bij jouw persoonlijk passen.

 

Dus, waarom een warming-up? Omdat het blessurepreventief is, je prestaties erdoor verbeteren en je sneller hersteld.

 

Liefs, Manon

Geef een reactie op het artikel...