Tips voor het kopen van een racefiets

Eens komt dat moment dat je een (nieuwe) racefiets wilt gaan kopen. Maar in het fietsenland raak je de weg kwijt tussen alle fietsen. Er is zoveel keuze dat je niet meer weet waar je kijken moet. Een handig lijstje met tips is dan meer dan welkom!

 

Een fietsmaatje kwam met de vraag naar mij toe of ik haar wilde helpen met het zoeken van een nieuwe racefiets. Ze had een budget en verder eigenlijk niet heel veel eisen. Lang leve het online web, en met veel enthousiasme begon ik aan mijn zoektocht. Eigenlijk meteen  had ik een lijstje in mijn hoofd waaraan de uiteindelijke racefiets aan moest voldoen. Het resultaat: ik heb een 13-tal fietsjes uitgezocht die in meer of mindere mate aan mijn lijstje voldoen. In een eerdere blogpost heb ik uitgelegd welke soorten fietsen er allemaal zijn en wat je er mee kunt. Voor het gemak ga ik nu van een racefiets uit, maar dit lijstje is net zo goed toe te passen bij een mountainbike of fitnessfiets.

 

1. Stel je budget vast

Natuurlijk, racefietsen zijn duur. Maar bedenk dat een goede, normale stadsfiets ook een flinke duit kost. Wil je een racefiets kopen, dan zul je moeten investeren. De prijs van racefietsen loopt uiteen van €500,00 tot €10.000 en meer. Hoe duurder de fiets, hoe beter en duurzamer het materiaal. Maar dit wil niet zeggen dat er geen goede fietsen te koop zijn voor €500,00! Het is van ieders eisen afhankelijk wat een fiets kost en is dus voor iedereen anders. Volgens vriendlief is een goed budget €1500,00. Hiermee kun je een hele goede aluminiumfiets kopen of een iets mindere carbonfiets. Bij een lager budget is de keuze beperkter, bij een hoger budget wordt de keuze te groot. Het perfecte budget is er niet. Bepaal je budget aan de hand van wat je te besteden hebt en welke eisen je stelt aan je fiets. En denk er over na of je budget flexibel is als je je droomfiets tegenkomt die eigenlijk nét een beetje boven je budget ligt.

 

2. Aluminium of carbon

De meeste racefietsen hebben een aluminiumframe of een carbonframe. Een carbonfiets is ultralicht en super stijf. Nadeel alleen is dat een carbonfiets al snel erg duur is. Een carbonfiets kan wel €500,00 duurder zijn dan hetzelfde model racefiets met een aluminiumframe. Wanneer je carbonframe beschadigd/gescheurd is, is dit moeilijk te repareren. Een aluminiumframe is iets zwaarder en minder stijf. Door onderzoek en ontwikkeling worden de aluminiumframes echter steeds beter, maar dit zelfde geldt ook voor carbonframes. Daarnaast verliest aluminium in de loop der jaren zijn stijfheid. Om dit te voorkomen worden de frames uit dikkere buizen gemaakt. Hierdoor zit een aluminiumfiets er iets minder ‘flitsend en snel’ uit als een carbonframe. Een aluminiumframe is echter zeer duurzaam en zal makkelijk te repareren zijn.

 

3. Versnellingsgroep

In een uitgebreid artikel op fietshardt zal ik nog een keer uitleggen welke versnellingsgroepen er zijn, wat de verschillen zijn en welke beter is. Voor nu even kort opgenoemd van laag naar hoog zijn de versnellingsgroepen van Shimano  (het meeste voorkomend op racefietsen): Claris, Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura Ace. Hoe hoger de groep, hoe duurder en dus hoe duurder de racefiets. Het is de kunst om de hoogst haalbare groep te vinden binnen jouw budget. Heb je een budget van €1000,00, dan zul je veelal uitkomen bij Claris, Sora en Tiagra en als je geluk hebt vind je een pareltje met Ultergra. Daarnaast heb je nog 8-speed, 9-speed, 10-speed en 11-speed. Dit slaat op heet aantal tandjes op de tandwielen achter. Hoe meer tandjes, hoe meer versnellingen je hebt. Fiets je vaak in variërend landschap, dan zul je veel versnellingen nodig hebben. Fiets je veel vlak, kom je ook met minder versnellingen weg.

 

4. Dames- of herenmodel

Huh, waarom zou je moeten kiezen tussen een dames- of herenmodel? Heel simpel. De herenmodellen zijn vaker met een betere versnellingsgroep uitgerust dan damesmodellen. Alsof ze er mee willen zeggen dat dames veel minder verstand hebben van racefietsen en minder eisen hebben. Het is wel heel belangrijk dat je je in de fietswinkel laat opmeten. Herenmodellen hebben vaak een net wat andere geometrie dan damesmodellen en dat is niet zonder reden gedaan. Ikzelf rijdt op een herenmodel omdat deze qua geometrie veel beter bij me paste dan een damesmodel. Het kan dus zijn dat de geometrie van een damesmodel beter bij je past dan een herenmodel of andersom. In tegenstelling tot de herenmodellen zijn damesmodellen vaak wel in veel leukere kleuren te verkrijgen. Mocht je een leuk damesmodel hebben gevonden, maar zit er maar een lage versnellingsgroep op? Geen nood! Je kunt altijd in de fietswinkel vragen of ze de racefiets om kunnen bouwen met een andere versnellingsgroep. Laat je meteen als vrouw zien dat ook wij er verstand van hebben!

 

5. Modeljaar

Tegen het einde van het jaar komen de nieuwe modellen van het volgende jaar binnen. Vaak zitten er een hele nieuwe lijn tussen, vaak zijn de modellen verbeterd en soms is er niks veranderd. Wil je het nieuwste van het nieuwste of neem je genoegen met een wat ouder model. Vaak zijn de oudere modellen in prijs gunstiger. In de fietswinkel kunnen ze je uitleggen wat de verschillen zijn tussen de oude en de nieuwe modellen.

Als laatste wil ik jullie meegeven om ALTIJD een meting te laten doen in de fietswinkel. Het is heel belangrijk dat je op een racefiets rijdt die bij je past.

Veel succes met het zoeken van jouw droomfiets!

 

Liefs, Manon

 

Geef een reactie op het artikel...