Sneller worden, beter worden

De reden waarom je fietst, is voor iedereen anders. Maar welke reden ook, stiekem vind iedereen het leuk om te merken dat ie sneller en beter wordt, toch? Hoe kun je nu sneller en beter worden op de wielrenfiets? Ik geef je tips!

 

Ik zal het er maar meteen uitgooien: je wordt niet sneller en beter door alleen maar te fietsen. Valt dat even tegen niet?! Maar ik geef je een aantal tips waarmee je als een speer alle mannen voorbij fietst! En het voordeel van deze tips is dat ze vrij eenvoudig zijn en daardoor goed in je dagelijks ritme in te passen en makkelijk vol te houden.

  1.  Maak een plan. Alleen door regelmatig te fietsen, zul je merken dat je vooruitgang boekt. Maak geen overdreven trainingsplan waarbij je jezelf verplicht om 3x per week 75 km te fietsen, maar stel voor jezelf een doel. Bijv. iedere week 1x fietsen, of iedere week 75 km fietsen. Hou je plan haalbaar, het moet nog altijd leuk blijven hè.
  2. Durf diep te gaan. Af en toe zul je tot het randje moeten gaan om beter te worden. Voel die benen branden. Sprint bijv. op het grote blad een viaduct op of probeer een kilometer lang op je allersnelst te rijden. Ik weet het, het doet pijn, maar achteraf zul je je ontzettend trots voelen dat je het hebt geflikt.
  3. (kracht)Training. Om sneller en beter te fietsen zul je ook buiten het wielrennen om je lichaam moeten trainen. Denk aan (kracht)training voor je benen en, wat misschien nog wel belangrijk is, je core. Oefeningen die je bijv. zou kunnen doen zijn squats of planken. En je hoeft geen uren aan de gewichten in de sportschool te hangen, met 2x per week thuis haal je ook al je voordeel eruit.
  4. Varieer. Niets is zo saai dan steeds het zelfde te doen. Varieer in trainingsvarianten, snelheid, afstand, route, oftewel in alles wat mogelijk is.
  5. Eet. “Abbs are made in the kitchen” zie ik vaak voorbij komen. Maar kuiten en dijen ook! Je hoeft sportdieet te gaan volgen, maar met een paar kleine aandachtspuntjes kom je ook al een heel eind. Probeer suiker te minderen. Ja, suiker zijn koolhydraten en geven je energie. Maar deze energie vervliegt weer snel doordat dit snelle koolhydraten zijn. Je kunt beter kiezen voor langzame koolhydraten, zoals noten, peulvruchten en volkorenproducten. Spoiler: binnenkort héél veel meer over wielrennen en voeding.
  6. Rust! Terwijl je slaapt, herstelt je lichaam van de gedane inspanning. Belangrijk is dat wanneer je een inspanning hebt geleverd, je voldoende rust pakt.
  7. En vooral, geniet! We fietsen nog altijd voor ons plezier 🙂

 

Heel veel fietsplezier!

 

Liefs Manon

 

 

Geef een reactie op het artikel...