Road to Luik-Bastenaken-Luik #1: moeizame start

23 April fietsen de profs weer door de straten van België om de route van Luik-Bastenaken-Luik af te leggen. En ik zal op 22 april in de toerversie de 158 kilometer afleggen. Ik neem jullie mee in mijn voorbereiding hier naar toe. Vandaag deel 1: een moeizame start.

 

Eind vorig jaar leek het nog zo’n leuk idee, het fietsen van de toerversie van Luik-Bastenaken-Luik. Toen één van de mannen van mijn damesclubje vertelde dat hij mee ging doen aan de Ironman, greep ik mijn kans. “Dan fietsen wij samen Luik-Bastenaken-Luik!”, onder het mom “want dat is een goede training voor je Ironman!”. En ik blij, want had ik mooi iemand om mee samen te fietsen. Zo gezegd, zo gedaan, maar zo verstreken nog een paar weekjes tot de daadwerkelijk inschrijving. Afgelopen week kwam ineens het besef dat 22 april niet meer zo heel erg ver weg. En daarmee direct de zenuwen, want er is nu nog wel heel erg weinig tijd om te trainen.

Nog 31 dagen om precies te zijn. Help!

Ik heb nog nooit in mijn leven 158 kilometer achter elkaar gefietst. Het verste is +/- 110 km, en die zijn op één hand te tellen. Dus het zal een uitdaging worden. Maar hey, we hebben van 6.30 uur tot 20.00 uur de tijd om binnen te komen. Dus desnoods kom ik lopend met mijn racefiets over de eindstreep, ik zal en moet het halen!

Hoe gaat mijn voorbereiding tot nog toe? Uhm, niet zo bijster fantastisch, mede doordat ik 8 dagen een cursus had. Sinds mijn inschrijving heb ik 119,8 km gefietst, waarvan 29,8 km op de tacx, 64,7 km op de racefiets en 25,3 km op de mountainbike. Maar mountainbike kilometers tellen dubbel, toch? Zo voelen ze in ieder geval wel 😉 Er is dus nog een hoop werk aan de winkel. De komende 31 dagen ga ik dus nog flink aan de bak. Het zal een uitdaging worden om dit met een fulltime baan te combineren, maar uitrusten kan ik later ook nog. Komende zaterdag staat er in ieder geval een ritje van 100 km gepland. Verder is de planning om minimaal 1x per week nog op de tacx te stappen en 1x per week buiten te fietsen (racefiets of mountainbike). Én, er gaat niet alleen óp de fiets getraind worden, maar ook ernaast. Dat betekend squaten, lunges, planking, push ups en crunches tot ik er bij neerval. Oké oké ik zal niet overdrijven, maar 2x per week moet haalbaar zijn. I’ll keep you posted!

Liefs, Manon

Ps: Hebben jullie ook zin in een uitdaging? Kijk op de website van Skoda Classic Challenge of er een leuke challenge voor jouw bijzit!

Geef een reactie op het artikel...